Restauració de llibre amb dues enquadernacions, una dins l’altra

No es infreqüent trobar durant la restauració d’un llibre materials de rebuig com a part d’una enquadernació (pergamins manuscrits, per exemple, típic cas de maculatura, o membra disiecta). Però sí bastant més rar trobar l’enquadernació original d’un llibre com a part de les capes del cartró d’una enquadernació re-utilitzada.
L’enquadernació externa i visible va pertànyer a un llibre, i l’amagada (dins l’altra), al present llibre… de bojos!

  • Beneficiari: Arxiu Comarcal del Vallès Occidental (Terrassa), Generalitat de Catalunya
  • Objecte: El “Llibre de antiguitats i ordinacions de la comunitat” és el document manuscrit més antic que relata la història de Terrassa.
    L’enquadernació és reaprofitada, és a dir que les cobertes haurien pertanyut a una altre llibre, fet comú en aquella època, atès que les matèries primeres (pergamí, pell) eren molt preuades. L’adaptació d’aquestes cobertes, d’un format significativament diferent al manuscrit que vesteix actualment, ocasiona alteracions estructurals notables: l’obertura del llibre és anòmala, i el relligat té el queix anterior desplaçat.
    A més de la reutilització de les cobertes, hi ha una sèrie de reparacions antigues als fulls, fetes amb molta cura de no cobrir el text, i fins i tot reproduint-ne algunes parts, imitant la cal·ligrafia (en realitat aquestes notacions posteriors semblen fetes ben bé per la mateixa persona).
  • Autor: Va ser escrit per Joan Arnella (1570-1639), vicari Perpetu de Sant Pere, notari i arxiver de la comunitat de Preveres de Terrassa.
  • Data: 1594-1639
  • Danys: Danys importants a les cobertes: arrugues i abrasió del pergamí, pèrdues per rosegadors (ratat), brutícia, trencament i pèrdua de les brides. Danys estructurals importants al relligat. Desperfectes als fulls manuscrits de l’interior: vores rebregades, estrips.
  • Tractament de restauració: Neteja, aplanat del pergamí de les cobertes, reintegració de llacunes, restitució de les brides, consolidació dels danys estructurals al relligat. Durant el tractament s’han trobat, a dins dels cartrons que formaven les tapes de l’enquadernació reaprofitada, unes altres tapes de pergamí, amb tota probabilitat les originals. En aquestes altres s’hi pot llegir: “Llibre de visitas de S. Pera de Tarrassa, 1611”.
    Les “visites” a les de les que parla, serien les visites episcopals que es feien periòdicament, que solien ser per a netejar els patenes i comprovar si faltaven llibres, però també se’n van fer unes altres d’extraordinàries destinades a fer activitats arqueològiques.
  • Direcció del projecte: Rita Udina.
  • Restauradors: Paula Bueso, Ana Tourais, Rita Udina.
  • NOTA DE PREMSA: Descarrega-la aquí.
  • Altres enllaços:
    Aquest fet insòlit és notícia als següents mitjans:
    Terrassa Digital (4/12/2020).
    Diari de Terrassa (4/12/2020).
    I com que encara ara no ens hem refet de la troballa, en parlem sempre que en tenim ocasió, ja sigui a la Índia, parlant de la reversibilitat en la restauració, com si ho fem sobre enquadernacions reutilitzades a Croàcia, i també parlant de reciclatge de suports en enquadernacions, a Xile.
    No ens en podem estar d’explicar-ho a l’entrevista de l’Edició especial de Nadal d’i-bookbinding.
    I ens ho fem venir bé per lluïr-lo restaurat quan  l’AHEH (Arts and Humanities Entrepreneurship Hub) ens demana en què consisteix la professió de restaurador.
    Tens tots els vídeos a sota, just al moment on es veu el llibre.

En les imatges a continuació es mostra l’enquadernació reciclada, una enquadernació semi-flexible en pergamí, en què el cartró de les tapes contenia al seu torn una altra enquadernació en pergamí, probablement una enquadernació flexible (cas típic de membra disiecta, és a dir reutilització de suports escrits per complir un altre propòsit, en aquest cas, el de ser part de les capes d’un cartró).
La fotografia UV ajuda a llegir millor el títol d’aquesta enquadernació prèvia que hi havia dins dels cartrons.
Les reparacions en paper de les fulles, així com el cosit i altres aspectes van fer necessari realitzar certes modificacions estructurals per poder conservar el manuscrit en bon estat.

Enquadernació reciclada, cobertes semi-flexibles en pergamí, abans i després de la restauració.

Llibre amb cobertes de pergamí reaprofitades abans i després de la restauració. L’enquadernació havia pertanyut a un altre llibre i es va adaptar per a enquadernar el present bloc de fulls. La reutilització i reciclatge d’enquadernacions era un fet habitual i aquí és perceptible per la duplicitat de plecs al queix (els nervis no arriben fins al plec més antic) i l’existència de forats no utilitzats dels nervis de l’anterior llibre), entre d’altres factors. Foto: Pep Soler.

Macultaura: Farciment d'unes cobertes de pergamí, que en té unes altres a dins

Cas paradigmàtic del reciclatge de materials, membra disjecta (o maculatura): una enquadernació en pergamí més antiga forma part del farciment (l’anima de paperot) de les tapes d’una altra enquadernació més recent. L’extraordinari del cas, és que els fragments reciclats resulten ser les cobertes originals d’aquell mateix llibre! Foto: Rita Udina.

La llum ultraviolada revela títol manuscrit amagat dins el paperot

Fotografia amb llum UV dels fragments de pergamí reciclats amagats dins del cartró. La llum negra revela el títol manuscrit, fent que el text ocult en el paperot sigui més llegible (“Llibre de visitas de S. Pera de Tarrassa, 1611”) i confirmant que es tracta de les cobertes originals. Foto: Rita Udina.

Llibre amb reparacions antigues, abans de la restauracióLlibre amb reparacions antigues, després de la restauració

Folis 1 verso i 2 recto abans (a dalt) i després de la restauració (a sota). Desplaça la barra horitzontal amunt i avall per veure l’abans i el després.
L’ajust d’unes cobertes per a encabir-les a un altre llibre va comportar deficiències estructurals importants. La flexibilitat que permet obrir el llibre normalment va quedar compromesa i els pedaços i correccions en paper també perjudicaven el moviment natural dels fulls. Els canvis estructurals fets en la restauració permeten tornar-lo a obrir amb normalitat, conservant els pedaços antics. Foto: Pep Soler.

Aquí hi ha el precís moment de la descoberta de l’enquadernació original, dins del cartró de les cobertes que la contenien:

Parlem del llibre a Xile, al Congrés Internacional de Restauració del Paper, en la conferència sobre enquadernacions reutilitzades (parts 1era i 2a, en castellà):

  • 00:00 – Introducció
    • 00:28 – A) Què és “membra disiecta” o maculatures (reciclatge amb un altre fi).
    • 01:23 – B) Què és la reutilització de d’enquadernacions (reciclatge amb un mateix fi).
  • 01:44 – A) Reciclatge amb diferent ús (disjecta membra, maculatures)
    • 02:04 – a1) 1️⃣ Manuscrit de pergamí utilitzat com cobertes d’un incunable (Girona).
    • 06:12 – a2) 2️⃣ Manuscrit de pergamí emprat com a cobertes en enquadernació de cosit enrotllat (Lleida).
    • 10:17 – 1️⃣ vs 2️⃣. Els reforços antics i materials reutilitzats són compatibles amb la preservació, i fins a quin punt eliminar-los implica pèrdua de llegibilitat?
    • 11:20 – Presa de decisions per a maculatures (A).
  • 12:11 – B) Reutilització amb mateix fi (enquadernació reutilitzada)
    • 12:49 – b1) 3️⃣ Manuscrit amb enquadernació reciclada (Terrassa).
    • 18:03 – b2) 4️⃣ Incunable amb reciclatge expert d’enquadernació flexible (Girona).
    • 26:07 – b3) 5️⃣ Manuscrit amb enquadernació de cartera, amb solapa (Guimerà).
    • 39:25 – Presa de decisions per a enquadernacions reciclades (B).
  • 41:38 – Conclusió
  • 42:22 – Agraïments

A la Índia, parlem dels maldecaps alhora de tractar les reparacions en paper en el context de la reversibilitat en la restauració de llibres (en anglès, amb subtítols en català). Del minut 17:08″ al 22:14″ (fent clic ja es veu a partir d’aquest moment):

A Zagreb (Croàcia) ens fem ressò de qüestions estructurals de les cobertes i el relligat en la conferència “Restauració d’enquadernacions reutilitzades” (en anglès, amb subtítols en català). Mira’l a partir del minut 16:25″ (només cal fer clic):

En l’entrevista de l’Especial de Nadal d’i-Bookbinding ens falta temps per ensenyar el llibre tot just acabat de restaurar (minut 1:47″, només cal fer clic i ja surt a partir d’aleshores):

Quan l’AHEH (Arts and Humanities Entrepreneurship Hub, o sigui, el “connector d’emprenedoria en arts i humanitats”) ens demana en què consisteix la professió de restaurador, també fem sortir el llibre, ni que sigui un moment! (minuts 0:16 i 2:53):

Clients