Conferència: Reversibilitat en la restauració d’obra gràfica i llibres (INTACH, Índia)

  • Esdeveniment: Conferències INTACH. Conservation Insights 2020.
  • Organització: INTACH, Indian National Trust for Art and Cultural Heritage.
  • Conferència: Reversibilitat en la restauració de paper i llibres.
    Es tracta d’una re-edició de la mateixa conferència realitzada en el Cores Symposium (Bèlgica) l’any 2018, organitzat per Syntrawest i el Ministeri de Cultura de Flandes.
  • Resum: La reversibilitat és garantia d’una bona restauració?
    Hauria de ser el principal objectiu dels restauradors?
    Un debat sobre aquesta qüestió tan controvertida, vista des de diferents angles:
    – El fenomen físic (solubilitat, i altres).
    – Punt de vista teòric (revertir en el temps).
    – Lingüístic (és la paraula adient?).
    Alguns exemples ilustraran fins a quin punt podem aplicar aquestes aspectes en la praxis de la restauració; cercant una conclusió que respongui a les preguntes llançades anteriorment.
  • Emplaçament: En línia.
  • Entrada: Lliure, previ registre. Per a registrar-se i rebre l’enllaç per a la xerrada, si us plau envia un correu a conservationtraining.ici@gmail.com.
    Les xerrades prèvies estan publicades al canal YouTube d’INTACH.
  • Assistents: Museòlegs, arxivers, bibliotecaris, historiadors, restauradors de paper.
  • Llengua: Anglès.
  • Data: 19 d’octubre de 2020, a les 13:30 CET.
  • Més informaciódescarrega’t aquí el pdf de la conferència i la preimpressió de l’article en pdf.

Subtítols en català, DISPONIBLES. També tens accés directe als diferents capítols de la xerrada amb marcadors (des de YouTube):

  • 00:00 – Introducció
  • 03:52 – Reversibilitat en la restauració.
    La reversibilitat és garantia d’una bona restauració? Hauria de ser el principal objectiu dels restauradors? Un debat sobre aquesta qüestió tan controvertida, vista des de diferents angles:
  • 04:56 – Reversibilitat i termodinàmica. El fenomen físic (solubilitat, i altres).
  • 07:16 – Punt de vista teòric (revertir en el temps).
    • 07:54 – Exemple: Presència d’arenes secants en manuscrit del CDCOC (orfeó català).
    • 09:02 – Exemple: Vernís en paper vegetal impregnat (Arxiu Municipal d’Errentería).
    • 10:46 – Exemple: Pàtina o no en la neteja.
    • 11:52 – Exemple: Rothko amb guixot.
    • 14:00 – Exemple: tintes metal·loàcides en manuscrit del CDCOC (orfeó català)
    • 17:08 – Exemple: Reforços antics en manuscrit del s.XVII (Terrassa).
  • 22:14 – Lingüístic (és la paraula adient?).
  • 23:18 – La restauració adient (i reversibilitat)
    Alguns exemples il·lustraran fins a quin punt podem aplicar aquests aspectes en la praxis de la restauració, cercant una conclusió que respongui a les preguntes llançades anteriorment.

    • 25:39 – Cas #1: Enquadernació envernissada (Dioscorides Anazarbus 1555).
    • 29:08 – Cas #2: Llibre amb càncer de paper “taca vinosa” (Dioscorides de Mathioli).
    • 31:02 – Cas #3: “Anatomia Humana Corporis” de Bidloo.
  • 36:25 – Taula de reversibilitat segons els tipus de tractaments.
  • 39:13 – Conclusió: la reversibilitat garanteix una restauració adient?
  • 42:50 – Preguntes (presentades per Padma Rohilla)

Reversibility in Book and Paper Conservation

Clients