+34 937 548 880

+34 937 548 880

+34 937 548 880

Projectes realitzats

neteja per capil·laritat

La neteja humida per capil·laritat, ja sigui en pla o bé inclinada, és una alternativa a la neteja aquosa per immersió (el bany) en restauració de paper, especialment útil per a obres de tècnica sensibles a l’aigua, com ara les aquarel·les; o també per a obra gràfica de gran format.

La capil·laritat fa circular l’aigua a través del paper que es vol rentar, per dins però sense sobrepassar ni regalimar per la seva superfície. Això permet una bona neteja alhora que salvaguarda la tècnica sensible a l’aigua (gouache, pastel, aquarel·la o altres).

El flux d’aigua és possible col·locant sota de la obra un teixit natural, o bé un paper o també teixits sintètics (Paraprint OL60) o semi-sintètics (Sontara) i és més ràpid en pla inclinat. A l’aigua s’hi poden afegir altres agents químics (per a desacidificar, per exemple, entre d’altres).

Neteja humida per capil·laritat en pla inclinat

Llegenda: Water tank: recipient d’agua; water: aigua; artwork facing up: obra amb l’anvers cap amunt; frame: bastidor; screen: malla; perspect: plàstic; support (level): Suport per a nivellar.

PEL Preservation Equipment Limited (Regne Unit) promociona un dels seus productes amb exemples de restauracions que hem fet al taller. Mira el vídeo on s’explica la neteja per capil·laritat emprant Paraprint OL60 aquí: Com rentar obres d’art sobre paper amb Paraprint OL60.

A continuació els projectes relacionats amb neteja per capil·laritat:

Mapa dels cartògrafs Blaeu

Restauració de mapa de renaixentista de Silèsia de Joan i Corneli Blaeu, 1630. Imprès i aquarel·lat amb guaix i pigment daurat. Tenia pedaços de paper kraft, enfosquiment acusat degut sobretot a la llum. La restauració ha consistit en neteja en sec, eliminació d'afegits, neteja humida per capil·laritat en pla inclinat i aplanat.

Curs: Tractaments aquosos
en restauració de paper (Köln, 2021)

Sessions pràctiques i teòriques de com i quan aplicar tractaments aquosos en restauració de paper i obra gràfica. Des de la manipulació bàsica de paper humit fins les tècniques més complexes d'humectació i rentat. Tests de solubilitat, i tipus d'exemples pràctics de restauracions en obra real: documents manuscrits, impresos, gravats, aquarel·les, dibuixos, pastels, gouache, carbonet...

Restauració de pintura de Joan Ponç

"Gran Pastoral", guaix sobre paper, de Joan Ponç (1948). La obra estava adherida sobre un paper Kraft per mitjà d'adhesius sintètics i cintes autoadhesives. Tenia llacunes i arrugues, estrips i oxidació considerable. El paper era extremadament fràgil. Eliminació dels adhesius greixosos. Neteja humida per capil·laritat, blanqueig solar, laminació, reintegració de llacunes i retoc

Clients

Go to Top