Conferència: Restauració d’enquadernacions reutilitzades (2a part)
- Congrés: Meetings of Conservators and Restorers of Archival and libraries Materials and Art on Paper
- Organitza: Biblioteca de Recerca de Dubrovnik, Croàcia (Dubrovačke knjižnice). Fulletó i informació general.
- Emplaçament: Online (des de Dubrovnik, Croàcia). Entrada lliure.
- Programa: Programa (en anglès).
- Dates: Del 26 al 28 de maig, 2021. La conferència és el dia 27.
- Idioma: anglès.
- Conferència: Restauració d’enquadernacions re-utilitzades (segona part).
El vídeo el tens aquí sota ↓ (i la primera part, aquí). - Resum:
La restauració de llibres implica una complexa presa de decisions quant a la usabilitat i llarga conservació del llibre, perquè per a poder-lo llegir un llibre cal que sigui manipulable.
Aquestes consideracions ètiques esdevenen encara més complexes quan l’enquadernació està feta amb materials re-utilitzats, ja sigui perquè les cobertes són alhora un document (per exemple, un manuscrit) o bé quan l’enquadernació està reciclada o reutilitzada en la seva totalitat.
Els ajustos fets per l’artesà en el procés de re-enquadernació s’haurien de mantenir com a evidència d’aquest fet. I al voldrem mantenir la informació relativa primer ús dels materials re-utilitzats.
Al mateix temps la preservació és determinant a l’hora de prendre decisions per a estabilitzar l’objecte.
La xerrada es centra en l’estudi d’alguns exemples concrets: incunables i manuscrits amb enquadernacions flexibles i semi-flexibles en pergamí.
La presa de decisions només es pot fer ad-hoc per a cada llibre en particular, com es veurà.
En aquesta conferència s’expliquen cassos diferents a l’anterior de mateix títol, que es va fer en el congrés Solidarity in culture: Heritage protection under conditions of crisis. El vídeo el tens a sota.
- Agraïment per permetre la compartició de les imatges dels libres que es mencionen (en l’ordre en què apareixen els llibres): Biblioteca Pública de Girona Carles Rahola, Arxiu Comarcal de l’Urgell (Tàrrega), Arxiu Històric de Lleida, Arxiu Nacional de Catalunya (Generalitat de Catalunya).
- Altres enllaços:
- Fulletó i informació general del congrés.
- Programa (en anglès).
- Cas 2️⃣: Restauració d’enquadernació amb maculatures (membra disiecta) i cosit enrotllat, un manuscrit de Lleida
- Cas 3️⃣: Restauració d’enquadernació reciclada de cartera (manuscrit de Guimerà)
- Video: Conferència “Restauració d’enquadernacions reciclades“, primera i segona parts (versión en castellà).
- Video: Conferència “Restauració d’enquadernacions reciclades“, primera part de la versió anglesa.
- YouTube: Aquí tens la conferència en alta definició (HD) i normal (SD), amb capítols perquè vagis directament a allò que t’interessa (configurable des de YouTube). El mateix vídeo és a sota.
El vídeo també té marcadors/capítols perquè puguis anar a la secció que més t’interessi directament. Per a aquestes opcions cal desplegar les opcions que hi ha en passar el ratolí sobre la cantonada inferior dreta del vídeo, a la icona de subtítols, o sobre la barra inferior del navegador del temps. També pots obrir el vídeo des de YouTube.
- 00:00 – La moderadora presenta la conferenciant
- 00:42 – Introducció
- 01:06 – A) Què és membra disjecta (maculatures).
- 01:55 – B) Què és reutilització d’enquadernacions.
- 02:12 – A) Reciclatge amb diferent ús (maculatures o membra disjecta).
- 02:28 – a1) Manuscrit de pergamí emprat com a cobertes i documents reaprofitats com a pedaços i guarda (Incunable de Girona).
- 04:53 – a2) Manuscrit de pergamí emprat com a cobertes (Lleida).
- 07:41 – a1 vs a2. Els reforços antics i materials reutilitzats són compatibles amb la preservació, i fins a quin punt eliminar-los implica pèrdua de llegibilitat?
- 08:40 – Presa de decisions per a maculatures (A).
- 09:17 – B) Reutilització amb mateix fi (reciclatge d’enquadernacions).
- 09:35 – b1) Manuscrit de Guimerà amb enquadernació de cartera.
- 20:14 – Presa de decisions per a per enquadernacions reciclades (B).
- 21:29 – Conclusió
- 23:41 – Agraïments
- 24:06 – Torn de preguntes